Αναζήτηση
Χάρτης
Επιλογή χρώματος
Προσβασιμότητα
Εσωτερικό σταθμού Μετρό Συντάγματος. Ανοιχτή αίθουσα με προθήκες με αρχαιολογικά ευρήματα.
ΑΘΗΝΑ

Το μετρό μας ταξιδεύει στο χρόνο…

Ξέρατε ότι υπάρχει στην Αθήνα ένα υπόγειο μουσείο με αντίγραφα του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα, παναθηναϊκούς αμφορείς, αρχαία παιδικά παιχνίδια, ταφικά μνημεία και τμήματα της αρχαιότερης γέφυρας που έχει βρεθεί ποτέ στην Αττική; Η έκθεση των αρχαιοτήτων, που βρέθηκαν στο μετρό, είναι ανοικτή στο κοινό και για να την επισκεφτείτε δεν έχετε παρά να επιβιβαστείτε στον επόμενο συρμό κάνοντας μια μικρή στάση σε κάποιον από τους ακόλουθους σταθμούς:

Σύνταγμα 

Ξεκινήστε το ταξίδι σας, μελετώντας τη στρωματογραφία της Αθήνας από τις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ. έως την οθωμανική περίοδο, η οποία εκτίθεται σε τομή στο Σταθμό του Συντάγματος. Ανάμεσα στα διαφορετικά στρώματα του εδάφους, θα ξεχωρίσετε την ταφή μιας νεαρής κοπέλας του 4ου αιώνα π.Χ. Επίσης, σε διπλανές προθήκες, μπορείτε να δείτε αγωγούς του συστήματος ύδρευσης και αποχέτευσης της αρχαίας Αθήνας, λυχνάρια, επιτύμβια μνημεία και τμήμα από το ψηφιδωτό δάπεδο οικίας που βρέθηκε δίπλα στο σταθμό.


Μοναστηράκι (μπλε γραμμή)

Συνεχίζοντας στο σταθμό Μοναστηράκι, σας υποδέχεται μία τεράστια φωτογραφία από τις υπόγειες στοές του μετρό, στην οποία εντοπίστηκαν πλήθος πήλινων αγγείων, δίνοντας μια γεύση του πλούτου των ευρημάτων, που ήρθαν στο φως κατά την περάτωση των εργασιών του μετρό. Ακόμα, κατευθυνόμενοι στην αποβάθρα του ΗΣΑΠ προς Κηφισιά ακούστε τον Ηριδανό που κυλά ασταμάτητα μέχρι τις μέρες μας και δείτε τμήμα της εγκιβωτισμένης κοίτης του αρχαίου ποταμού, που μαζί με τον Ιλισσό και τον Κηφισσό άρδευαν το λεκανοπέδιο της Αττικής. Σύμφωνα με το μύθο, εδώ έπεσε ο Φαέθων, ο γιος του Ήλιου, από το άρμα του πατέρα του, χτυπημένος από κεραυνό του Δία!

Ελαιώνας (μπλε γραμμή)

Μπορείτε να κάνετε μια μικρή στάση για να θαυμάσετε το σωζόμενο τμήμα της αρχαιότερης γέφυρας που βρέθηκε έως τις μέρες μας στην Ελλάδα. Πρόκειται για τρία βάθρα της γέφυρας του Αρχαίου Κηφισού, τα οποία χρονολογούνται μεταξύ 5ου και 6ου αιώνα π.Χ.


Αιγάλεω (μπλε γραμμή)

Δίπλα στο σταθμό εκτίθεται τμήμα της αρχαίας Ιεράς Οδού και του παρακείμενου νεκροταφείου. Επίσης, στους διαδρόμους του σταθμού μπορείτε να δείτε σημαντικά ευρήματα, όπως πήλινα κανάτια, λυχνάρια, ειδώλια, υφαντικά βάρη και κτερίσματα, αντικείμενα που συντρόφευαν τους νεκρούς στο τελευταίο τους ταξίδι. Ακόμα, εκτίθεται το πρόπλασμα του σκελετού ενός αλόγου, του οποίου η στάση φανερώνει την ύστατή του προσπάθεια να σωθεί από τα νερά του πλημμυρισμένου Κηφισού.

Ακρόπολη (κόκκινη γραμμή)

Κατά μήκος κάθε αποβάθρας έχετε την ευκαιρία να θαυμάσετε αντίγραφα από τη ζωφόρο του Παρθενώνα, την οποία φιλοτέχνησε ο γλύπτης Φειδίας. Θέμα της ήταν η πομπή των Παναθηναίων, της σημαντικότερης γιορτής της πόλης προς τιμήν της θεάς Αθηνάς. Ξεχωρίζουν οι νεαροί ιππείς, οι οποίοι στη μία αποβάθρα καλπάζουν περήφανα και στην άλλη προετοιμάζονται για τη μεγάλη πομπή.

Ανεβαίνοντας τις κυλιόμενες σκάλες αφιερώστε λίγο χρόνο στη μικρή έκθεση με αντικείμενα της καθημερινής ζωής των αρχαίων Αθηναίων. Ανάμεσα στα εκθέματα θα βρείτε πήλινα σκεύη, αρχαία παιδικά παιχνίδια, οξυπύθμενους αμφορείς για τη μεταφορά και αποθήκευση λαδιού ή κρασιού, αναπαράσταση κάθετου αργαλειού και θραύσματα παναθηναϊκού αμφορέα, ο οποίος αποτελούσε το έπαθλο των νικητών των Παναθηναϊκών αγώνων.

Τέλος, κατευθυνόμενοι προς την έξοδο παρατηρείστε από κοντά αντίγραφα των μορφών του ανατολικού αετώματος του Παρθενώνα, με θέμα τη γέννηση της Αθηνάς από το κεφάλι του Δία. Εκτίθενται ο Ήλιος πάνω στο άρμα του καθώς ανατέλλει από τα κύματα, ο θεός Διόνυσος, η Δήμητρα με την κόρη της Περσεφόνη και η όμορφη Ήβη ή Άρτεμη.


Άλλοι σταθμοί

Τέλος, στον σταθμό Ευαγγελισμός (μπλε γραμμή) μπορείτε να δείτε τμήματα του πεισιστράτειου αγωγού ύδρευσης, στον σταθμό Δάφνη (κόκκινη γραμμή) λείψανα αγροτικών εγκαταστάσεων και στον σταθμό Πανεπιστήμιο (κόκκινη γραμμή) ποικίλα ταφικά ευρήματα.

Tip: Το μεγαλύτερο ανασκαφικό πρόγραμμα που πραγματοποιήθηκε ποτέ στην Ελλάδα, έγινε την περίοδο κατασκευής του μητροπολιτικού σιδηροδρόμου της Αθήνας (1993-2000), αλλά και κατά τη κατά τη διάρκεια των μεταγενέστερων εργασιών για την επέκταση του δικτύου, φέρνοντας στο φως περισσότερα από τα 50.000 ευρήματα!