ΧΟΡΟΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ / ΑΘΗΝΑ
Τσαϊκόφσκι
Το μπαλέτο με τίτλο Τσαϊκόφσκι ανεβαίνει στη σκηνή της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος στο ΚΠΙΣΝ, στις 14, 16, 21, 22, και 23 Φεβρουαρίου 2025. Ο διακεκριμένος χορογράφος Καγετάνο Σότο συνυπογράφει με τον Ντάριο Σούσα μια παράσταση υψηλής έντασης για τον εσωτερικό διχασμό του συνθέτη, σε μουσική διεύθυνση Φιλίπ Φορζέ.
© ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΝΤΟΝΟΓΛΟΥ
H παράσταση χορού εμπνέεται από την προσωπική ζωή του συνθέτη και τις χιλιάδες επιστολές του, οι οποίες εκδόθηκαν τα τελευταία χρόνια φέρνοντας στο φως τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Παρά το γεγονός ότι γνωρίζουμε την αξεπέραστη μουσική που συνέθεσε ο Τσαϊκόφσκι, ίσως δεν είναι γνωστό ότι ο κορυφαίος συνθέτης δεν κατάφερε να ζήσει τη ζωή του όπως εκείνος επιθυμούσε. Ο συνθέτης του Καρυοθραύστη, της Λίμνης των κύκνων, της Ωραίας κοιμωμένης, του Ευγένιου Ονιέγκιν, της «Παθητικής» Συμφωνίας φέρεται να ήταν διχασμένος ανάμεσα στις κοινωνικές συμβάσεις της ρωσικής κοινωνίας του τέλους του 19ου αιώνα και των προσωπικών του επιθυμιών, ενώ η πίεση της κοινωνίας κυριαρχούσε σε όλη του τη ζωή μέχρι τον τραγικό του θάνατο.
Με το γεμάτο λεπτομέρειες πολλαπλών αποχρώσεων ξεχωριστό χορευτικό τους λεξιλόγιο, οι Καγετάνο Σότο και Ντάριο Σούσα δημιουργούν ένα μπαλέτο βασισμένο στο ανεκτίμητο αρχείο που φυλάσσεται εδώ και χρόνια στο σπίτι-μουσείο του Τσαϊκόφσκι στο Κλιν, βορειοδυτικά της Μόσχας, όπου ο συνθέτης έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Οι πάνω από πέντε χιλιάδες επιστολές του αποκαλύφθηκαν το 2009 και το 2018 σε εκδόσεις στα ρωσικά και στα αγγλικά αντίστοιχα, και προκάλεσαν έντονο ενδιαφέρον σε όλο τον κόσμο.
To μουσικό σενάριο της χορογραφίας περιλαμβάνει διάσημες χορωδιακές και ορχηστρικές συνθέσεις του Τσαϊκόφσκι όπως, μεταξύ άλλων, τον Ύμνο αρ. 6 από την Εσπερινή Λειτουργία, έργο 52, το εκπληκτικό Φινάλε της Έκτης («Παθητικής») Συμφωνίας, την αριστουργηματική Ελεγεία από τη Σερενάτα για έγχορδα σε ντο μείζονα, έργο 48, τη διάσημη Πολωνέζα από την Γ΄ Πράξη της όπερας Ευγένιος Ονιέγκιν, την Καντσονέτα από το Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε ρε μείζονα, έργο 35, το Σκέρτσο από τη Δεύτερη («Μικρή Ρωσική») Συμφωνία κ.ά. Περιλαμβάνει, όμως, και μουσικές του συνθέτη που δεν είναι γνωστές στο ευρύ κοινό, ακόμα και μουσική που είχε απαγορευτεί από το σοβιετικό καθεστώς.
Μέσα από την παράσταση, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τον άνθρωπο πίσω από τον συνθέτη. Μέσω της ανάγνωσης αποσπασμάτων των επιστολών, θα γνωρίσουμε τις σκέψεις του για τη μουσική, την αγάπη και τις σχέσεις του, αλλά και τους φόβους και τις αμφιβολίες που είχε για τον εαυτό του. Μέσω της αφηγηματικής χορογραφίας –η οποία παρουσιάζεται σε μια αβανγκάρντ οπτική–, οι χορευτές καλούνται να αντιμετωπίσουν το έργο με υψηλή τεχνική, φαντασία και απέραντη ευαισθησία.
Οι παραστάσεις του μπαλέτου Τσαϊκόφσκι της 14ης και 16ης Φεβρουαρίου 2025 θα παρουσιαστούν σε συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας.
Διάρκεια: περίπου 1 ώρα και 35 λεπτά
Διάλειμμα: 20 λεπτά